Variabelen in Human Design
Variabelen

Als je naar de Human Design Bodygraph kijkt, zie je 4 pijlen links en rechts, dit worden de variabelen genoemd.

Variabelen is een verdiepend onderdeel in Human Design. Het is niet iets waar je direct iets mee hoeft te doen. Sterker nog, het wordt pas relevant als je jouw design leeft.

Om inzicht te krijgen in je variabelen kan je jouw Bodygraph opvragen via deze link. In deze blog gaan we in op: determination, environment, view en motivation.

Waar komen de variabelen vandaan?

Zoals je misschien weet, hebben we in Human Design 64 poorten. Iedere poort heeft ook weer 6 lijnen. Voor variabelen gaan we nog een laag dieper, namelijk naar kleur.

Elke lijn heeft namelijk ook nog eens 6 verschillende kleuren.

Hier zie je bijvoorbeeld poort 11 met haar 6 lijnen (dit is ook wat je links en rechts van de Bodygraph ziet, daar zie je bijvoorbeeld 11.1 of 11.6 staan). Maar vervolgens heeft iedere lijn (dus lijn 1 t/m 6) ook weer 6 kleuren.

En het gaat zelfs nog dieper, naar tone en base. Maar dat is niet iets waar we in deze blog naar gaan kijken!

Variabelen in Human Design

De variabelen zijn gebaseerd op 8 poorten: zon, aarde, north node en south node aan zowel de bewuste als onbewuste kant.

Aan de linkerkant zijn de variabelen rood, deze vallen dus ook aan de onbewuste kant. Dit gaat over het fysieke lichaam.

Aan de rechterkant zijn de variabelen zwart, deze vallen dus ook aan de bewuste kant. Dit gaat over hoe de mind werkt.

De zon- en aarde poorten vormen de twee bovenste pijlen. Deze gaan voornamelijk over interne processen en hoe we dingen verwerken.

De south- en north node poorten vormen de onderste twee pijlen. Deze richten zich meer op het pad dat we bewandelen en hoe we dingen ervaren. Deze pijlen zijn dus meer extern gericht.

Een pijl kan naar links of rechts wijzen. De richting van de pijl is afhankelijk van de tone van de poort. Tone gaat nog een laag dieper dan kleur. Iedere kleur heeft ook weer 6 tonen. De eerste drie tonen zijn links georiënteerd (1,2 en 3) en de laatste drie tonen zijn rechts georiënteerd (4, 5 en 6)

Dit is ook waarom exacte geboorte tijd ongelofelijk belangrijk is. Vooral als je hier naar gaat kijken, omdat een paar minuten al veel verschil kan maken.

Wanneer een pijl naar links wijst heeft deze eigenschappen als gestructureerd, consistent, logisch, gefocust, strategisch en actief.

Wanneer een pijl naar rechts wijst heeft deze eigenschappen als spontaan, ontvankelijk, passief, breed, toestaan en observerend.

Momenteel zijn we in een transitie van links naar rechts. De 7-gecentreerde mens was links-georiënteerd terwijl de neanderthalers voor hen weer rechts-georiënteerd waren.

Wij vormen als het ware een brug tussen beiden, omdat wij zowel rechts als links zijn.

Op dit moment bewegen we naar een tijdperk van rechtsorientatie. Als je dus zowel links als rechts hebt, betekent dit dat je zowel het verleden als de toekomst in je hebt.

Het kan zijn dat er veel conditionering zit op de pijlen die naar rechts wijzen, omdat ze anders werken dan wat momenteel als ‘normaal’ wordt beschouwd en wat wordt geaccepteerd in de samenleving.

Determination variabele

De pijl linksboven gaat over de manier waarop we ons lichaam en brein het beste kunnen voeden.

1ste kleur: appetite

Als dit jouw determination is, werkt het goed om één ding per keer te eten. Dit is best een strikte manier van eten, omdat het hier namelijk zou gaan om niet een boterham met kaas eten. Maar eerst het brood en dan pas de kaas.

2de kleur: taste

Als dit jouw determination is, is het goed om dicht bij huis te blijven qua producten en lokale dingen te eten. Dit kan een vrij rigide dieet zijn, omdat je vaak iedere dag hetzelfde eet.

Zelf heb ik deze als determination en ik merk dat ik het heel goed doe op iedere dag hetzelfde eten. Ik kan dit ook zonder moeite doen. Soms ben ik iets zat en wissel ik even af met wat anders. Maar over het algemeen eet ik vrijwel altijd hetzelfde.

3de kleur: thrist

Deze determination gaat over de temperatuur van de producten die je consumeert. Maar ook over het verwarmende en verkoelende effect dat sommige producten hebben.

Dit is afhankelijk van of je pijl naar links (hot thirst) of naar rechts (cold thrist) staat.

4de kleur: sound

Vanaf deze kleur kijken we niet meer naar wat we consumeren, maar naar de omstandigheden waarin iemand eet. Bij deze kleur gaat het om hoe jouw omgeving om je heen is. Of dit kalm is (pijl naar links) of juist meer nerveus (pijl naar rechts).

5de kleur: sound

Hier is het geluid in de omgeving belangrijk. Voor de een is high sound (pijl naar links) belangrijk en voor de ander low sounds (pijl naar rechts).

6de kleur: light 

De laatste kleur gaat over licht, consumeren met daglicht (pijl naar links) of zonder daglicht (indirect).

Environment variabele

De pijl linksonder is de environment pijl, dit laat je zien welke omgeving de juiste omgeving is.

Dit is overigens niet direct belangrijk, pas rond je saturn return gaat dit een rol spelen (rond je 29ste of 30ste).

1ste kleur: Caves

Hier speelt een thema van veiligheid een rol. Het is belangrijk dat jij je veilig voelt in je omgeving en het gevoel hebt dat je in controle bent.

Belangrijk om te kijken hoeveel ingangen er zijn in de ruimte. Hoe minder, hoe beter. Er is namelijk een behoefte om te weten wie er naar binnen komt.

Het is het beste om met je rug naar de muur te zitten en je ogen naar de deur. Dit voelt namelijk veilig.

2de kleur: Markets

Dit zijn plekken waar iets van een uitwisseling is, of iets gebeurt. Een plek waar geld in en uitstroomt en waar beweging en actie is.

Ook zijn dit plekken waar je variatie kan vinden.

De dingen die je wilt moeten binnen bereik zijn en niet te veel effort kosten.

3de kleur: Kitchens 

Dit kan letterlijk een keuken zijn, maar het kan ook wat anders zijn. Overal waar je een 3 ziet, heb je te maken met lijn 3 energie. Met experimenteren en een trial & error proces, om zo verandering te brengen.

Je doet het goed in een omgeving waar dingen getransformeerd worden (zoals een keuken).

Ook wordt er een verband gelegd met de luchtvochtigheid. Je kan sterk beïnvloed worden door de luchtvochtigheid in je omgeving (afhankelijk van of je pijl naar links of rechts staat).

4de kleur: Mountains

Dit gaat over een plek waar je hoger kan komen, zodat je een breder perspectief kan krijgen. Een birds eye view als het ware.

Gaat niet letterlijk over het wonen in de bergen, hoewel je dit misschien wel fijn kan vinden. Maar het kan hier ook gaan om hoog in een flat wonen bijvoorbeeld. Belangrijk is om een goed uitzicht te hebben en boven dingen te kunnen staan.

5de kleur: Valleys 

Hier zie je de oude valleien van vroeger terug. De plekken waar mensen samen komen en dingen delen zoals nieuws, eten en andere dingen. Deze omgeving gaat over de uitwisseling van energie en over plekken waar de mogelijkheid is om anderen te ontmoeten.

Maar het gaat hier ook over de akoestiek in een omgeving. Het kan zijn dat je het fijn vindt als je anderen kan horen praten, of dat er muziek gespeeld wordt.

Het belangrijkste is dat er dingen gebeuren en dat je zelf kan bepalen waar je wat mee wilt gaan doen.

6de kleur: Shores 

In de basis gaat dit over een plek waar twee werelden samenkomen, waar twee dingen elkaar ontmoeten. Dit kan letterlijk de kustlijn zijn, of een eiland. Maar het kan ook het balkon zijn of de rand van de stad.

Het gaat hierover in de ene wereld zitten terwijl je ook gelijk naar de andere kan kijken.

View/ perspective variabele

Dit is de manier waarop we naar de wereld kijken. Het is niet de manier waarop we denken, dit is namelijk de volgende variabele (motivation). Maar dit is wat er gebeurt voordat iets je brein in komt en een gedachte wordt.

Het is de stap voordat je mind kan verwerken wat er gebeurt. Het is dus niet hoe we denken, maar hoe we zien.

Pas wanneer je in de juiste omgeving bent (environment variabele), kan jouw unieke view zich ontvouwen.

Kleur 1: Survival  

Je kijkt door de lens van overleven. Je weet precies wat er voor nodig is om te overleven en je ziet dingen in de context van overleven. Dit kan gaan over de overleving van jezelf, maar ook van bijvoorbeeld een bedrijf, relatie of idee.

Daarnaast kan je ook naar anderen kijken en zien of ze hebben wat nodig is om te overleven.

Kleur 2: Possibility 

Jij kijkt door de lens van mogelijkheden. Wat is er mogelijk? Er is meer, er is iets anders en ik wil daar klaar voor zijn. Je herkent het potentieel en kijkt naar wat misschien mogelijk is en wat misschien kan gebeuren. Alles zou voor jou kunnen gebeuren en er is geen limiet.

Kleur 3: Power 

Jij kijkt door de lens van power. Wie heeft het wel en wie heeft het niet. Maar ook, wie misbruikt haar kracht, wie staat in haar kracht en hoe kan je kracht krijgen. Alles zie je door een competitieve lens. Wie wint er en wie verliest er.

Kleur 4: Wanting 

Jij kijkt naar de wereld en ziet wat er mist, ontbreekt of nodig is. Dit kan er wel voor zorgen dat je vast komt te zitten in dit constant willen fixen.

Kleur 5: Probability 

Jij kijkt naar de wereld en ziet wat er zou kunnen gebeuren. Je ziet waar dingen waarschijnlijk heen gaan en je kan goed trends herkennen.

Kleur 6: Personal 

Jij ziet de wereld in een persoonlijke context. Je ziet het vanuit je eigen dimensie en eigen proces. Alles zie je door je eigen roze-gekleurde bril, of door je zwart-gekleurde bril.

Er kan hier wat naïviteit zitten, omdat je je niet altijd bewust bent wat alle dingen om je heen.

Motivation variabele

Motivation is wat ons motiveert. Pas wanneer we naar de wereld kijken op de manier die correct is voor ons (dus je view), wordt dit belangrijk.

1ste kleur: Fear 

Je wordt gemotiveerd om dingen te begrijpen. Betekent niet per se dat je gedreven wordt door angst. Maar je wordt gedreven door het onbekende, de angst voor het onbekende. Dit motiveert je om veel te leren, onderzoeken en dingen tot op de bodem uit te zoeken.

2de kleur: Hope 

Dit gaat over weten wanneer je iets moet doen, wanneer je niet moet handelen, wanneer je geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen, wanneer je niet hoeft te springen en wanneer je niet ergens aan hoeft te trekken.

Je kan zien wat anderen niet kunnen zien en daardoor is er vertrouwen. Betekent niet dat je altijd hoopvol bent, maar dit mag je wel zijn.

3de kleur: Desire 

Je bent hier om ergens gefixeerd op te raken en als het ware locked in te zijn. De mind is hier echt machteloos, desire is erg overweldigend en het is altijd de desire om alles te bewegen.

4de kleur: Need 

Je wordt gemotiveerd door wat nodig is om over na te denken. Je bent hier om na te denken over dingen nwaar over nagedacht moet worden. Je bent nier hier om na te denken over allemaal dingen die niet belangrijk zijn, maar juist om langs allre ruis te gaan en echt de need te vinden.

5de kleur: Guilt 

Jij wordt gemotiveerd om dingen te fixen. Je weet wat het waard is om te fixen en neemt inspired actie om te fixen wat gefixed kan worden. Gaat ook over weten wie verantwoordelijk is als er actie ondernomen moet worden.

6e kleur: Innocence 

Dit is geen motivatie. Deze mensen kiezen geen kant, maar zitten aan de zijkant. Er is hier geen agenda voor iets, je doet dingen gewoon om het doen. Niet zo zeer  voor de uitkomst. Er is geen agenda of motief, maar gewoon zijn. Het is ene motivatie om gewoon te zijn. Dingen doen zonder reden of doel, maar gewoon om het te doen, ook als het nergens naartoe gaat.

Persoonlijke Human Design handleiding

In de persoonlijke handleiding wordt jouw hele design van A-Z uitgewerkt. Je gaat ontdekken wie je bent, wat jou uniek maakt en hoe je een leven kan creëren op jouw voorwaarden.

Je vindt een beschrijving over: jouw energietype, not-self, signature, strategie, autoriteit, profiel, gedefinieerde en ongedefinieerde centers, al jouw poorten en kanalen, variabelen en definitie.

Hier vind je meer informatie over de handleiding.


Over de schrijver
Reactie plaatsen

Ontvang gratis De Complete Human Design Guide

De Complete Human Design Guide Ebook